Σελίδες

επιλογή γλώσσας

➤ CHOOSE your Language ↓↓ Sprache WÄHLEN ↓↓ ВЫБЕРИТЕ свой язык ↓↓ ОБЕРІТЬ свою мову ↓↓CHOISISSEZ votre langue ↓↓ ➤ CHOOSE your Language ↓↓ ELIGE tu idioma ↓↓ 选择你的语言 ↓↓ 選擇你的語言 ↓↓ Scegli la tua LINGUA ↓↓ ➤ CHOOSE your Language ↓↓ اختر لغتك ↓↓ Dilinizi seçiniz ↓↓ अपनी भाषा चुनें ↓↓ زبان خود را انتخاب کنید ↓↓ ➤ CHOOSE your Language ↓↓ ZGJIDHni gjuhën tuaj ↓↓ ИЗБЕРЕТЕ вашия език ↓↓ 言語を選んでください ↓↓ בחר את השפה שלך ↓↓..

LANGUAGE SELECTION ↓↓ SPRACHAUSWAHL ↓↓ CHOIX DE LA LANGUE ↓↓ SCELTA LINGUA ↓↓ ВЫБОР ЯЗЫКА

Δευτέρα 12 Σεπτεμβρίου 2022

Οι Φαίακες του Ομήρου, η Σχερία και ο Ακράγας – The Phaeacians of Homer, the Scheria and Akragas (Agrigento)

 του Κ. Ι. ΜΠΟΥΖΑΝΗ – by BOUZANIS K.  


Οι Φαίακες από την Σχερία, ένας λαός διάσημος γιατί συνέδεσε το όνομά του με την επιστροφή του Οδυσσέα στην Ιθάκη, παραμένουν... άγνωστοι, ακόμη!  

Τέσσερα τα νησιά του Ιονίου - Κρονίου - Αχανούς Πελάγους*, τα οποία αναφέρει ονομαστικά ο ραψωδός Όμηρος** (α 245). Η Ιθάκη, το Δουλίχιον, η Σάμη και η Ζάκυνθος. Νήσος με το όνομα Κεφαλληνία δεν αναφέρεται, άρα οι Κεφαλλήνες του Ομήρου δεν παίρνουν το όνομά τους από την... ανύπαρκτον, τότε, νήσον, ενώ, η Λευκάδα, το Λευκόν ακρωτήριο των χρόνων αναφοράς της Οδύσσειας, δεν αποτελούσε νησί! Οι αρχαίοι Έλληνες, για τους Φαίακες και την Σχερία, έψαξαν εκεί τριγύρω στα νησιά του Ιονίου Πελάγους και, μυθολόγοι καθ’ υπερβολήν, το... έκλεισαν το θέμα.

Άς ιδούμε, και εμείς, τα επώνυμα νησιά του Ιονίου, ψάχνοντας για την Σχερία και τους Φαίακες. ΔουΛίΧιοΝ ~ η αΚΡοΤέΡα νήσος, ΔουΛίΧιον ~ η αΚΡόΘεν νήσος του Ιονίου πελάγους! ΔουΛίΧιον < ο ΔοΛιΧόΣ ~ ο ΜαΚΡοειΔής. ΔοΥΛίΧιον < Το ΜαΚΡόν! Η ακροτέρα και η μακρά εις το μήκος νήσος είναι, χωρίς δεύτερη σκέψη, η ΚέΡΚυΡα ~ η άΚΡος εΧίΝη***Εξ άλλου, οι Φράγκοι, ονομάζουν την Κέρκυρα CoR.Fu ~ η έΠαΚΡος νήσος, η ακρινή. Θα μπορούσε κάποιος να διαβάσει Cor.Fu ~ η ΦαιαΚία και ΚέΡΚυΡα ~ η Γη του αΛΚίΝοου, του βασιλιά των Φαιάκων, αλλά δεν είναι αρκετό για να στηριχθεί η παραδοχή του ότι... ανακαλύφθηκε η Σχερία. Η Ζάκυνθος συνεχίζει, πάνω από τρείς χιλιετίες, με το ίδιο όνομα. Απομένουν οι δύο άλλες, οι όμορες νήσοι, η Ιθάκη και η Σάμη. Εφ’ όσον η Σάμη έχει... εξαφανιστεί, θα την αφουγκραστούμε. ΣάΜη ~ η έΠουΣα ή η οΠίΣω νήσος, η ακόλουθος μιας άλλης νήσου, μεγαλύτερης, υποχρεωτικά της Ιθάκης. Αν καταλάβατε, μπροστά από έναν χάρτη του Ιονίου πελάγους, δεν ανακαλύψαμε την Σχερία, την ίδια στιγμή υποδείξαμε την Σάμη και αποκαλύψαμε την Ιθάκη, την Ιθάκη του Οδυσσέα, στην οποίαν ζούσαν και οι Κεφαλλήνες! 

-------------------------------------

ιόΝιοΝ ~ το ΚΡόΝιον πέλαγος, η αρχαιότερη ονομασία του Ιονίου. ιόΝιον ~ το αΧαΝές πέλαγος, σε διάκριση από το αιΓαίον ~ το έΓΓαιον ~ το έΝ Γαιον πέλαγος.   

** οΜηΡίΔες ~ ΣοΜηΡίΔες ~ οι ΡαΠΣωΔοί ~ οι ΡαΨωΔοί. ΡαΠΣωΔός ~ ο ΓΡαΦεύΣ ωΔών. οΜηΡίΔες ~ αίΝων ΠοιηΤές, οΜηΡίΔες ~ ΜεΛών αοιΔοί ~ οι ΜεΛωΔοί. οΜηΡίΔες ~ ύΜΝων αοιΔοί ~ οι υΜΝωΔοί. όΜηΡος ~ ο υΜΝών. όΜηΡοΣ ~ ο εκ ΓάΜου όΜοΡος. όΜηΡος ~ ο ΣύνεΥΝος.  Κάθε λέξη, κρυπτώς φέρει την ποικιλία των αναγνώσεών της και το εννοιολογικό της φορτίο. Το κρυπτόν κάθε λέξεως είναι δυνατόν να διαβαστεί-αποκαλυφθεί! Αυτό δίδασκαν οι Πυθαγόρειοι και το ίδιο υπονοεί και το Θεώρημα του Κρατύλου!  

*** εΧίΝη ~ η ωΚεαΝίς. εΣΣίΝη ~ η ΝήΣοΣΝήΣος ~ η ωΚεαΝίΣ. εΧίΝη ~ εΣΣίΝη ~ η ΝέουΣα, η επιπλέουσα γή, η νήσος. 

Ο Ακράγας... κρύβει την Σχερίαν!

Η Σχερία είναι η δεύτερη πατρίδα των Φαιάκων, διαβάζουμε. Φαίαξ ~ ο ΦυΓάς, ο πρόσφυγας. Αφού δεν ανακαλύψαμε την Σχερία και τους Φαίακες στο Ιόνιον πέλαγος, ανοιχτήκαμε προς ζόφον, δυτικά δηλαδή, ρωτώντας γι’ αυτούς και γι’ αυτήν στην Σικελία.

Ο Ακράγας... κρύβει την Σχερίαν! αΚΡάΓαΣ ~ η ΣΧεΡία! Όχι αβασάνιστα, αυτό ισχυριζόμαστε εμείς και τον λόγο, με την σειρά, μετά από εμάς, έχουν οι Ιστορικοί, μετά οι Μυθολόγοι και τελευταίος, για να μας επιβεβαιώσει, θα μιλήσει ο ίδιος ο Ποιητής της Οδύσσειας. 

Οι ιστορικοί θα μας ενημερώσουν για τον Ακράγαντα.

Ο Ακράγας, μία παραθαλάσσια πόλη της νήσου Σικελίας, ΣιΚεΛία ~ η ΜεΓάΛη νήσος της Μεσογείου, της Μεγάλης Ελλάδος της Ιταλικής Χερσονήσου, ιδρύθηκε το 581 π.Χ. από κατοίκους της Γέλας, η οποία Γέλα ήταν αποικία Ροδίων και Κρητών. Ο Ακράγας κτίστηκε σε ένα οροπέδιο που, από τέσσερα χιλιόμετρα, αγναντεύει την θάλασσα, ανάμεσα σε δύο ποταμούς, την Χίμαιρα και τον Χάλυκα και μία ορεινή κορυφογραμμή που αποτελούν την φυσική του οχύρωση. Το όνομά* του, ο Ακράγας, είπαν, το πήρε από ποταμό της περιοχής.

-----------------------------

* Ποταμός ΧάΛυΚς > ο αΚΡάΓας, αλλά και αΚΡάΓας ~ η οΧυΡά Γη. αΚΡάΓαΣ ~ η ΣΧεΡία! Σε νομίσματα, το όνομα του Ακράγαντα θα... μετασχηματιστεί σε σύμβολα, σήματα κατατεθέντα της πόλεως, όπως: αΚΡάΓας ~ η αΚΡίς (grasshopper), αΚΡάΓας ~ ο ΛαΓωός (hare)αΚΡάΓας ~ ο ηΝίοΧος (charioteer), αΚΡάΓας ~ ο ΚαΡΚίνος (CaNCer), αΚΡάΓαΣ ~ ο ιέΡαΚΣ (hawk). 

Ακολουθούν οι Μυθολόγοι

Οι Μυθολόγοι έχουν τον δικό τους εκλαϊκευμένο λόγο, παραμυθολογούν, θα λέγαμε, αλλά πολλάκις, έχουν να κρύψουν πράγματα στα λόγια τους. Με τους Μυθολόγους να είμαστε... προσεκτικοί.

Οι Φαίακες, λένε οι Μυθολόγοι, είναι οι κάτοικοι της ΦαιαΚίας! ΦαίαΚΣ ένας γιός του Ποσειδώνος*, του Θεού του υγρού στοιχείου. Με έναν τέτοιον... ετοιμολογικό τρόπον, αυτόν της παραμυθολογίας, συνήθως οι Αρχαίοι Έλληνες και άλλοι λαών σοφοί, έλυναν τέτοιου είδους προβλήματα. Ας ιδούμε ένα άλλο παράδειγμα... ετυμολογίας. Το ερώτημα: ποιό ήταν το όνομα του πρώτου επί της γης ανθρώπου; Ένα ηλίθιο ερώτημα, για το οποίο ο ερωτών κρίνεται ως βλάξ ή... απατεώνας! Και όμως έχει δοθεί... απάντηση σε αυτό το βλακώδες ερώτημα! ΠαΤήρ ~ ο ΠοιηΤής ανθρώπων, ζώων, έργων και δημιουργημάτων γενικά. ΜήΤηΡ ~ η ΠοιήΤΡια ανθρώπων, ζώων, έργων και δημιουργημάτων γενικά. Ο πρώτος άνθρωπος, κατά την εΒΡαϊΚή ~ αΡαΒιΚή μυθολογία, ονομαζότανε... αΔάΜ ~ αΜήΤωρ, τρέχουν, παρασυρμένοι, να διευκρινίσουν οι Έλληνες, θέλοντας να μας πείσουν ότι οι ‘Λαοί της αΛός, του Μεσογειακού και Περιμεσογειακού χώρου ομιλούσαν ή, το ολιγότερον, έγραφαν Ελληνικά! Του αμήτορος αυτού ΠαΤήρ ~ ο ΠοιηΤής του, ο Θεός. ΘεόΣ ~ ο ΔοΜών τα πάντα και τα σύμπαντα. ΔοΜών ~ ο ΠοιηΤής! ΠοιηΤής έΡΓου ~ ο ΔηΜιουΡΓός του έργου! Άλλο παράδειγμα, από τους ανεπανάληπτους Έλληνες: Από τον Ευρώτα, έναν βασιλιά της Λακωνικής, πήρε το όνομα ο ποταμός που διαρρέει την Σπάρτη, είπαν οι μυθολόγοι και το... καθάρισαν! Είπαν ακόμη ότι κόρη του βασιλιά Ευρώτα ήταν η Σπάρτη και από αυτήν πήρε το όνομά της η πόλις Σπάρτη! Ο συγκεκριμένος ποταμός, θα ισχυριστούμε εμείς, ως Ρούς του άΣΤεως ~ εΒΡώΤαΣ ονομάστηκε, όπως και ένας Ρούς των αΘηΝών ~ ηΡιΔαΝός ονομαζότανε! Εκεί που θα παραδεχτούμε την μυθολογία και θα συμφωνήσουμε, ΠαίΣ του ευΡώΤα ~ η ΣΠάΡΤη!

----------------------------------

 *ΠοΣειΔώΝ ~ ο ΠόΝΤοΣ, ΠοΣειΔώΝ ~ Πάν ΣύΔωΡ ~ Πάν ύΔωΡ, θαλάσσης, ποταμών, λιμνών και πηγών.

Τελευταίος θα έρθει ο Ποιητής

Οι Φαίακες, ο Ποιητής μας ενημερώνει* (Οδύσσεια, ζ΄ 3-10), κατοικούσαν στην ΥΠέΡεια ~ στην έΜΠυΡον Γην ή στην υΠέΡεια ~ στίς υΠώΡειες, συμπληρώνουμε εμείς, στους πρόποδες ενός ηφαιστείου, απ’ όπου μετακόμισαν, έγιναν φυγάδες-πρόσφυγες, επειδή τους δημιουργούσε προβλήματα ο μονόφθαλμος ΚύΚΛωΠς ~ το έΓΓαιοΝ Πύρ, ο ΚύΚΛωΠς ~ το υΠόΓειοΝ Πύρ [π~κ], το ηφαίστειο δηλαδή, και κατοίκησαν στην πόλη ΣΧεΡία! Εκεί στην Σχερία τους συνάντησε ο ταλαίπωρος, ο Οδυσσέας. Αρχικά, λοιπόν, οι Φαίακες κατοικούσαν στην Ιταλική χερσόνησο ή στην Σικελία, εκεί όπου και τα γνωστά ηφαίστεια της Μεσογείου. Οι ΦαίαΚες ~ αΓΧίΘεοι... συγγενείς ήταν Θεών αλλά και των Κυκλώπων και των Γιγάντων. Οι Φαίακες ναυσίΚΛυΤοι ~ εΠαιΝεΤοί περί τα ναυτικά, εΠαιΝεΤόΣ ~ ο οΝοΜαΣΤός. Φαίαξ ~ ο ΦυΓάς, ο πρόσφυγας!

Φαίακες, λοιπόν, οι φυγάδες, οι πρόσφυγες, σύμφωνα με τον Όμηρο! Επόμενο είναι να αναζητήσουμε, στην ευρύτερη περιοχή των γνωστών ηφαιστείων, την νέα πόλη των Φαιάκων, την Σχερία. ΣΧεΡία ~ ο αΚΡάΓαΣ, θα ισχυριστούμε! Δεν θα εικάσουμε, και εμείς... Η Σχερία, ο Ακράγας,  σήμερα Agrigento του κράτους της Ιταλίας, πρέπει να πληροί τρείς προϋποθέσεις οι οποίες προκύπτουν από την συζήτηση του χολωμένου Ποσειδώνα και του συγκαταβατικού Δία στην Οδύσσεια του Ομήρου, ύστερα από τον νόστον ~ την επάνοδο του Οδυσσέα στην Ιθάκη με την βοήθεια των Φαιάκων. (Οδύσσεια, ν΄ 131-188).

Ο Ακράγας - Agrigento - Σχερία λοιπόν, σύμφωνα με την Οδύσσεια** (ν΄ 149 - 159) πρέπει:

 Γεωγραφικά, να είναι κεντρικό πέρασμα των θαλασσίων οδών για τα ναυτικά ταξίδια και κέντρο διαμετακομιστικού εμπορίου της Μεσογείου! Παρατηρήστε τον χάρτη της Μεσογείου. Καλοπροαίρετοι οδηγοί ταξιδευτών και ναυσίκλυτοι οι Φαίακες...

 Ο Ακράγας Agrigento - Σχερία να είναι κλειστός γύρωθεν, οχυρωμένος από ψηλό βουνό! Για αυτό... εφρόντισε ο Ποσειδώνας, εκδικούμενος τους θνητούς Φαίακες, οι οποίοι τον αψήφησαν και συνόδεψαν τον Οδυσσέα στη Ιθάκη. Εξ άλλου, εκ του κρυπτού του ονόματος, αΚΡάΓας ~ η οΧυΡά Γη. Και

 Λίγο έξω από το λιμάνι του Ακράγαντα, πρέπει να υπήρχε-υπάρχει μία μικρή βραχονησίδα, η οποία φαίνεται από την πόλημοιάζει με καράβι και η οποία, σύμφωνα με τον μύθο του ποιήματος, είναι το πετρωμένο, από τον Ποσειδώνα, το γοργόφτερο καράβι που μετέφερε τον Οδυσσέα στην Ιθάκη, λίγο πριν μπεί στο λιμάνι, επιστρέφοντας! Σήμερα, ο λιμένας ονομάζεται Λιμένας του Εμπεδοκλή, το δε πετρωμένο καράβι, η σχετική βραχονησίδα, έχει ενταχθεί στον κύριο λιμενοβραχίονά του. 

----------------------------------------

* «... αὐτὰρ Ἀθήνη βῆ ῥ' ἐς Φαιήκων ἀνδρῶν δῆμόν τε πόλιν τε• οἳ πρὶν μέν ποτ' ἔναιον ἐν εὐρυχόρῳ Ὑπερείῃ, ἀγχοῦ Κυκλώπων ἀνδρῶν ὑπερηνορεόντων, οἵ σφεας σινέσκοντο, βίηφι δὲ φέρτεροι ἦσαν. ἔνθεν ἀναστήσας ἄγε Ναυσίθοος θεοειδής, εἷσεν δὲ Σχερίῃ, ἑκὰς ἀνδρῶν ἀλφηστάων, ἀμφὶ δὲ τεῖχος ἔλασσε πόλει καὶ ἐδείματο οἴκους καὶ νηοὺς ποίησε θεῶν καὶ ἐδάσσατ' ἀρούρας». [«... τώρα μόλις έφτασε και η Αθηνά στη χώρα και την πόλη των Φαιάκων, οι οποίοι παλαιότερα στην Υπέρεια κατοικούσαν, δίπλα στους Κύκλωπες, ανθρώπους διαστρεμμένους, που όλο τους κλέβανε, επειδή ήσαν δυνατότεροι. Μα από εκεί τους ξεσήκωσε ο θεόμορφος Ναυσίθοος και στη Σχερία τους έφερε, μακριά απ' ανθρώπους κλέφτες. Οχύρωσε την πόλη, έχτισε σπίτια, έφτιαξε των θεών ναούς και μοίρασε την γή».]

** «... νῦν αὖ Φαιήκων ἐθέλω περικαλλέα νῆα ἐκ πομπῆς ἀνιοῦσαν ἐν ἠεροειδέϊ πόντῳν ῥαῖσαι, ἵν' ἤδη σχῶνται, ἀπολλήξωσι δὲ πομπῆς ἀνθρώπων, μέγα δέ σφιν ὄρος πόλει ἀμφικαλύψαι.» τὸν δ' ἀπαμειβόμενος προσέφη νεφεληγερέτα Ζεύς· «ὦ πέπον, ὣς μὲν ἐμῷ θυμῷ δοκεῖ εἶναι ἄριστα· ὁππότε κεν δὴ πάντες ἐλαυνομένην προΐδωνται λαοὶ ἀπὸ πτόλιος, θεῖναι λίθον ἐγγύθι γαίης νηῒ θοῇ ἴκελον, ἵνα θαυμάζωσιν ἅπαντες ἄνθρωποι, μέγα δέ σφιν ὄρος πόλει ἀμφικαλύψαι.» [«... και τώρα θέλω το όμορφο καράβι των Φαιάκων να το σπάσω, να σταματήσουν να ξεπροβοδίζουνε ταξιδευτές, και γύρω με ψηλό βουνό την πόλη τους να κλείσω». Κι ο συγνεφοσυνάχτης Δίας, τούτα απάντησε: «Έτσι, κι εγώ, αγαπητέ, νομίζω άριστο πως είναι. Την ώρα που ο λαός θα βλέπει-αγναντεύει απ’ την πόλη το καράβι να ’ρχεται, κάνε το βράχο, κοντά στη γη,  με γρήγορο καράβι που να μοιάζει, για να το βλέπει έπειτα και να σαστίζει ο κόσμος, και κλείσε με ψηλό βουνό την πόλη τους τριγύρω».]

Τελικά... ανακαλύψαμε και αποκαλύπτουμε τους Φαίακες και την Σχερία...

===================================

Στις ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ λέξεων, παραπάνω, χρησιμοποιήθηκαν στοιχεία από την "Γραμματική-Δομική Ανάλυση και τον Κώδικα της Γλωσσικής Παραγωγής & του Εμπλουτισμού του Πανανθρώπινου Λόγου".

https://greekglossiccode.blogspot.com/2022/01/grammar-structural-analysis-and-code-of.html


 At the RELEVANT ANALYZES of words, above, were used data from: "Grammar-Structural Analysis and the Code of the Production & Enrichment of the PanHuman Speech".

https://greekglossiccode.blogspot.com/2022/01/grammar-structural-analysis-and-code-of.html

 ===========

ΔΕΙΤΕ την ΤΡΙΛΟΓΙΑ ΜΑΣ:

► Οι Φαίακες του Ομήρουη Σχερία και ο Ακράγας – The Phaeacians of Homer, the Scheria and Akragas (Agrigento)

https://greekglossiccode.blogspot.com/2022/09/phaeacians-of-homer-scheria-and-akragas.html

► Αναζητώντας την Ομηρική Νήσο Ιθάκη και τους Κεφαλλήνες

– In search of the Homeric Island of Ithaca and the Cephalenes

https://greekglossiccode.blogspot.com/2022/09/in-search-of-homeric-island-of-ithaca.html

► Η Οδύσσεια, η Ιλιάδα και ο Όμηρος – The Odysseythe Iliad and Homer

https://greekglossiccode.blogspot.com/2022/10/odyssey-iliad-and-homer.html 

Εν αρχήι ήν ο ‘Έλλην ‘Λόγος!

Η Ελληνική Γλώσσα αποτελεί την Γλώσσα Αναφοράς

του Πανανθρώπινου Λόγου!

– είπε ο Προφύτης! –


ΚΑ 390

                                  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου